21
sep

De mogelijkheden zijn eindeloos

FAQ - Veel gestelde vragen bij het maken van een website

Een forum is heel bruikbaar om klanten en bezoekers te bedienen met vraag en antwoord over producten en diensten.

Een veel gebruikte optie is BBpress, maar je kunt ook kiezen voor bijvoorbeeld Vanilla Forums.

Overweeg je website tweetalig te maken, wanneer je website ook buiten Nederland bezocht wordt of je binnen Nederland ook anderstaligen wilt bedienen.

Er is een aantal oplossingen, waaronder Polylang en Qtranslate etc.

Voor sommige bedrijven is een webshop een goede manier om producten te verkopen. Er is een heel aantal plugins – betaald en gratis – om een webshop te maken met WordPress. Woo commerce is de meestgebruikt – en gratis – oplossing, die alle mogelijkheden heeft, van groot tot klein.

De vormgeving van je website kun je met WordPress naar wens aanpassen. Het belangrijkste element is het ‘theme’ – dat vormt de basis van het uiterlijk van je website.

Binnen het gekozen ‘theme’ kun je met je bedrijfskleuren, logo’s, banners en foto’s (visuals) je eigen bedrijfsstijl implementeren.

Themes heb je in gratis (free) en betaalde (premium) versies. Er zijn veel (duizenden…) verschillende themes. Als je nog een keuze gaat maken, kan ik assisteren om het gewenste theme te vinden.

Bezoekers direct laten reageren op je website kan op veel verschillende manieren. De meest toegepaste zijn de het reactie- of contactformulier of je (bedrijfs) email adres.

Alle hebben een zeker risico dat je SPAM (ongewenste reacties) krijgt, vooral van robot-bezoekers. Dat is lastig en kan de veiligheid van je website verminderen. Om dat te voorkomen zorg ik voor passende anti-SPAM instellingen.

Een goede website wordt niet automatisch gevonden en geïndexeerd door Google en andere zoekmachines.

Search Engine Optimization (SEO) wordt vaak gezien als een magische wereld vol slimme nerds. Het begint met een paar eenvoudige zaken:

  1. Goede tekst
  2. Een ‘sitemap’ aanmelden bij Google (of andere zoekmachines)
  3. Goede ‘keywords’ kiezen bij iedere pagina
  4. Een duidelijke ‘meta-beschrijving’ van de inhoud van je pagina
  5. Diverse ‘tags’ en ‘links’ toevoegen
  6. Zie 1.

Een paar eenvoudige tools, de juiste instellingen en een paar praktische handreikingen voldoen in bijna alle gevallen.

Ik help je met een goede vindbaarheid zonder rare fratsen. En je kunt het zo nodig zelf verder bijhouden.

Bezoekers op je website is leuk. Bezoekers die regelmatig terugkomen, zijn het leukst. Een handige hulpmiddel daarbij is de nieuwsbrief per e-mail.

Er zijn diverse plug-ins die het mogelijk maken om nieuwsbrieven te sturen aan geregistreerde gebruikers van je website.

Een andere manier is het koppelen van je website aan bijvoorbeeld Mailchimp – een professionele online dienst voor het versturen van nieuwsbrieven.

Een ‘losse’ website is als een uithangbord in de woestijn. Een goede ‘inbedding’ van je website in de sociale media is tegenwoordig een must. Op die manier houdt je relaties en vrienden betrokken en krijg je meer bezoekers op je website.

Er is veel mogelijk: Facebook, LinkedIn, Twitter, Instagram, Google+, Pinterest, enzovoort …. Je kunt je eigen berichten ‘delen’, bezoekers jouw berichten laten delen, maar je kunt ook informatie van de sociale media een plaats geven op je eigen website.

Niet alles is nodig of effectief; de inhoud en het publiek van de sociale media moet goed aansluiten bij je eigen website.

Meest gebruikt:

  1. Welkomst- of home pagina
  2. Introductie – wie we zijn en wat we doen
  3. Propositie – wat kan ik betekenen voor de bezoeker
  4. Contact – waar kun je ons vinden en hoe kom je in gesprek
  5. Algemene voorwaarden of statuten

Veel gebruikt:

  1. Diensten en / of producten
  2. Projecten of portfolio – voorbeelden van voltooide werken
  3. Klanten of opdrachtgevers
  4. Referenties en wat zij van je vinden
  5. Vestigingen
  6. Partners – met wie werk je samen
  7. Vacatures – als je nog mensen zoekt
  8. CV of Bedrijfsgeschiedenis
  9. Persberichten
  10. Investeerders
  11. Wiki of FAQ (veel gestelde vragen)

Er kan nog meer:

  1. Download-sectie of kennisbank
  2. Forum
  3. Nieuwsarchief
  4. Online winkel of reserveren
  5. Enzovoort

Je klanten, vrienden en andere relaties af en toe een update sturen, houdt ze betrokken. Zo blijf je onder de aandacht.

Bovendien, een website die gedurende een jaar niet verandert is een ‘dode’ website en zakt automatisch in de zoekresultaten.

Een blog met actualiteiten is een goede manier om dat te doen. Natuurlijk gekoppeld met de sociale media, zodat iedereen die je volgt meteen ook op de hoogte is.

En mogelijk stuur je regelmatig een nieuwsbrief met een samenvatting…

Een ‘responsive’ website zal zich automatisch aanpassen aan de grootte van het scherm van je bezoeker. Of die nu een smartphone of een desktop gebruikt – de ervaring is optimaal.

Gezien het grote aandeel ‘mobiele’ bezoekers is dit tegenwoordig een “must” en geen leuke optie meer.

Ik gebruik alleen moderne ontwerpen, die geschikt zijn voor alle beeldschermen.

Er zijn – heel – veel bedrijven die webhosting aanbieden. Maar welke is de beste keus? Dat hangt af van een diverse factoren:

  • De omvang van je website – een grote website gebruikt meer geheugen bijvoorbeeld
  • Het aantal bezoekers en het dataverkeer – de website mag niet traag worden
  • Beschikbaarheid – die is voor een web-winkel vaak hoger dan een ‘normale’ website
  • Privacy – is een webhost buiten Nederland of de EU acceptabel?
  • Kosten – het beschikbare budget stelt grenzen

Ik kan je helpen de juiste keuze hierin te maken.

Ja dat kan. Iedere website kan worden ‘gehackt’, net zoals dat er in ieder huis kan worden ingebroken. Maar je kunt wel wat doen om de kans daarop te verminderen.

Het meest eenvoudig en effectief zijn:

  • Zorg voor goede en wisselende paswoorden
  • Houd je website up-to-date
  • Controleer regelmatig registraties, reacties en bezoekers op je website
  • Maak een veilig ontwerp van je website

Ik zorg ervoor dat jouw website onaantrekkelijk is om te hacken.

Trage websites zijn een grote ergernis voor bezoekers. Ook zoekmachines meten de snelheid van je website, en bepalen zo je ‘ranking’ in de resultaten. Een vlotte website is dus belangrijk.

Wat je kunt doen:

  • Een snellere webhost en/of een duurder webhosting pakket
  • Je website optimaliseren en afslanken
  • Het gebruik van technische oplossingen, zoals CDN en Caching
  • Onderhoud aan de database van je website

Het gaat niet vanzelf, maar er veel te doen aan een trage website. Ik zorg voor de juiste maatregelen.

Er zijn heel veel verschillende soorten websites en iedere soort heeft zo zijn eigen doel en toepassing.

  • Eenvoudige bedrijfswebsite – een online ‘uithangbord’ voor een bedrijf
  • Een portaal – meestal voor nieuws, magazines of overzichten
  • Een kennisbank
  • Een community, met persoonlijke profielen, een forum
  • Een wiki
  • Een webshop
  • Een vergelijkingssite
  • Een zoekmachine, een directory, …. etcetera

Overdaad schaadt, maar een leuke en veelzijdige website is natuurlijk wel een goed visitekaartje. Het is lang niet compleet, maar hier ter inspiratie een lijstje van mogelijkheden:

  • Leg contact met je bezoekers door ‘chat’ of met een forum
  • Trek extra bezoekers met een sectie ‘veel gestelde vragen’ (FAQ) of een wiki
  • Houdt contact met klanten en bezoekers en registreer ze voor bijv. een nieuwsbrief
  • Laat je nieuwsberichten ook op je Facebook pagina zien (en ook reacties)
  • Vertaal je website voor niet Nederlandstalige bezoekers
  • Maak een speciale landingspagina wanneer je een ‘event’ hebt of iets anders om te vieren
  • Verkoop producten online via je eigen webshop
  • Laat bezoekers informatie, folders, formulieren of leuke ‘goodies’ downloaden
Comments ( 0 )